reklama

Vychádzka do Malej Fatry + fotky

Väčšina ľudí si berie dovolenku, aby si oddýchli. Ja som si zobral dva dni dovolenky, aby som sa unavil. Po výlete som ale rozmýšľal, že som si vlastne oddýchol psychicky oveľa viac ako keby som si vybral wellness pobyt a podobné...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Keď som bol malý, rodičia ma vláčili po takmer všetkých pohoriach, ktoré u nás máme. Vždy som sa nevyhol otázke typu "prečo musíme ísť tam na kopec, keď potom pôjdeme z toho kopca?" Poriadnu odpoveď stále asi nepoznám, ale už sa to nepýtam.

Po pár ročnej absencii turistiky som si povedal dosť, pozrel som sa do mapy Malej Fatry, vybral som si cestu ktorou chcem ísť a aj som sa vybral. Moja trasa mala viesť z Kraľovian (430mnm) (keď tam už ten rýchlik stojí) na vrchol Stoh (1607mnm), odtiaľ na Poludňový Grúň (1460mnm), na chatu na grúni (973mnm). Druhý deň som mal v pláne prejsť na chatu pod Chlebom a zliezť do Šútovskej doliny a naspäť do Kraľovian. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď som stúpal z Kraľovian, mal som asi už po polhodine dosť a už som len čakal kým sa zjaví kosodrevina. Zjavila sa až po ďalších troch hodinách prudkého stúpania. S kosodrevinou sa zjavila aj hmla, a to taká, že som videl maximálne na päť metrov pred seba, tak mi pri výstupe na Stoh pomáhalo GPS (zlatá technológia). Toto sú posledné výhľady, ktoré som mal v ten deň:

Výhľad zo svahov kopca Žobrák (Malá Fatra)
Výhľad zo svahov kopca Žobrák (Malá Fatra) (zdroj: Tomáš Lacika)
Výhľad do doliny pod Stohom
Výhľad do doliny pod Stohom (zdroj: Tomáš Lacika)

Keď som na Stoh vyšiel, bol som v absolútnej hmle. No dalo sa identifikovať, ktorým smerom ide červená značka. Smeroval som na Poludňový Grúň. Čakala ma veľmi nepríjemná časť cesty - zostup zo Stohu. Magistrála vedie cez listnatý lesík, ktorý už bol opadnutý. Pár dní predtým pršalo, keďže už bol október, nebolo času aby to uschlo a rozbahnená cestička bola pokrytá lístím. Malo to trvať 40 minút a po nohách, trvalo to dve hodiny a po často zadku (v silnom vetre a hmle). Ale budiž, zliezol som a dostal som sa na sedlo, odkiaľ bolo treba vyjsť na Poludňový Grúň. Ten výstup bol najľahší zo všetkých, ktoré som vtedy podstúpil. Začalo sa vyjasnievať a bolo vidieť už aj na viac ako 100 metrov pred seba. Na vrchole nasledoval ďalší zostup, už na chatu. Opäť podobný terén a plánovaných 50 minút bolo nakoniec hodina a pol. S väčšinou tela pokrytou súvislou vrstvou bahna som sa dotackal na chatu a ubytoval sa. Namiesto plánovaných slabých 5 hodín to zabralo niečo cez 7 hodín. Ale to myslím že nie je tak hrozné (aj keď ja som turista-amatér heh)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po sprche, večeri, borovičke (musel som) a čaji som ľahol a o siedmej večer som už spal. Zobudil som sa o jednej ráno, lebo som si myslel že už sa bude brieždiť. Keď som si všimol hodinky, zaspal som ešte na ďalších 5 hodín. O šiestej vychádzam s objektívmi, statívom a fotoaparátom pred chatu. Ešte slnko nevyšlo, ale bolo už mierne svetlo - také, aby som si našiel miesto na fotenie. Našťastie, už nebolo zamračené, ale polojasno.

Ráno mi vynahradilo bahnistý a hmlistý deň predtým. Les o tejto hodine žil ako sa len dalo. V diaľke na lúke som videl niečo veľké a chlpaté a verím že to bol maco. Asi kilometer na druhú stranu jeleň, ktorý do lesa a doliny riadne ručal. A k tomu ešte veľa skvelých zvukov prírody, ktoré v Bratislave nikdy nezažijem :)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tu sú fotky z rána v okolí chaty:

Východ slnka za kopcami (Poludňový Grúň)
Východ slnka za kopcami (Poludňový Grúň) (zdroj: Tomáš Lacika)
Prvé lúče chytal Veľký Kriváň, Chleb a kopce okolo nich
Prvé lúče chytal Veľký Kriváň, Chleb a kopce okolo nich (zdroj: Tomáš Lacika)
Zobúdzanie sa (myslím že svah Boboty)
Zobúdzanie sa (myslím že svah Boboty) (zdroj: Tomáš Lacika)
pohľad do doliny pod Sokolím. Je trochu vidieť inverziu. No bol som asi moc nízko a príliš medzi kopcami aby som ju videl poriadne.
pohľad do doliny pod Sokolím. Je trochu vidieť inverziu. No bol som asi moc nízko a príliš medzi kopcami aby som ju videl poriadne. (zdroj: Tomáš Lacika)
Boboty alebo Sokolie. Už si nespomínam
Boboty alebo Sokolie. Už si nespomínam (zdroj: Tomáš Lacika)
Stavba chatky v Národnom Parku (zvláštne) a v pozadí vchod do Vrátnej.
Stavba chatky v Národnom Parku (zvláštne) a v pozadí vchod do Vrátnej. (zdroj: Tomáš Lacika)
Jesenné impresie.
Jesenné impresie. (zdroj: Tomáš Lacika)
Trvalo chvíľu, kým slnko vyšlo aj do doliny
Trvalo chvíľu, kým slnko vyšlo aj do doliny (zdroj: Tomáš Lacika)
Jeseň v plnom prúde a strmé svahy okolo Vrátnej doliny
Jeseň v plnom prúde a strmé svahy okolo Vrátnej doliny (zdroj: Tomáš Lacika)
Jeseň a Rozsutec v pozadí
Jeseň a Rozsutec v pozadí (zdroj: Tomáš Lacika)
Dolina v ktorej je Štefanová
Dolina v ktorej je Štefanová (zdroj: Tomáš Lacika)
Rozsutec, okolie chaty a Stoh v pozadí (v to ráno odtiaľ musel byť krásny pohľad)
Rozsutec, okolie chaty a Stoh v pozadí (v to ráno odtiaľ musel byť krásny pohľad) (zdroj: Tomáš Lacika)
Strmé svahy Poludňového Grúňa, chata a Rozsutec
Strmé svahy Poludňového Grúňa, chata a Rozsutec 

Keď som skončil s fotením, išiel som na raňajky a dole do dedinky (keďže sa mi takmer vybila baterka na telefóne (kvôli GPS), mal som veľmi mokrú obuv, pomenej jedla atď..). Myslím že netreba druhýkrát podceniť hory. Do Štefanovej som zišiel asi hodinu pred odchodom autobusu priamo do Žiliny. Tak som sa prechádzal a vyšiel na peknú lúčku nad dedinou, odkiaľ bol krásny výhľad na Rozsutce. Tak sa chcem oň podeliť.

Štefanová, Veľký a Malý Rozsutec. Október 2014
Štefanová, Veľký a Malý Rozsutec. Október 2014 (zdroj: Tomáš Lacika)
Svahy Rozsutca oblečené do jesene
Svahy Rozsutca oblečené do jesene (zdroj: Tomáš Lacika)
Aj druhá strana je pekná - kopce nad Vrátnou Dolinou (mimochodom, je uzavretá aj pre pešiu turistiku). Dúfam že ju dajú do poriadku po katastrofe
Aj druhá strana je pekná - kopce nad Vrátnou Dolinou (mimochodom, je uzavretá aj pre pešiu turistiku). Dúfam že ju dajú do poriadku po katastrofe (zdroj: Tomáš Lacika)

Prichádza autobus a ja odchádzam s úsmevom. Sem sa oplatí vrátiť sa ešte tak aspoň stokrát. 

ak sa mi dá, chodím po viacerých lokalitách a fotím si ich. Ak by to niekoho zaujalo, tak tu je link na fejsbúk, kde je toho viac:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

http://www.facebook.com/tomaslacikaphotography

Tomáš Lacika

Tomáš Lacika

Bloger 
  • Počet článkov:  53
  •  | 
  • Páči sa:  0x

čo ťa nezabije, to ťa urobí menším (super mario) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu